ICT Leaders Finland

Monkey see, monkey want!

Kirjoittajana Reino Myllymäki.

Muistan takavuosilta yhden henkilön, joka soitti minulle ja kysyi, että pitääkö hänen tosiaan lähettää sähköpostit kännykän modeemin välityksellä vaikka käytettävissä olisi neljä kertaa nopeampi lankaliittymän modeemi. Sanoin, että hän voi aivan hyvin käyttää lankamodeemia.

Mistä tällainen kysymys juonsi juurensa? Käyttäjän esimies tai varmaankin esimiehen esimiehen esimies oli paasannut mobiilisuuden ihanuuksista ja markkinoinut kännykän käyttöä, ilmeisesti myös sähköpostiviestien yhteydessä. Aikaa tuosta puhelinsoitosta on ainakin 10, luultavasti 15 vuotta.

Ilmiötä kutsutaan tietohallintojohdon piirissä monkey see, monkey want -ilmiöksi. Johtaja näkee jossain jotain hienoa ja hänen pitää saada se heti. Vähän kuin lapsi päivittäistavarakaupassa. Paitsi, että kysymyksessä on suuremmat asiat ja vaikutuksetkin laajemmat, tässä tapauksessa ulottuen alaisiin monta organisaatioporrasta alaspäin.

Lukeudun palveluväyläskeptikkoihin. En tykkää ollenkaan tavasta, jolla palveluväylää viedään eteenpäin. Keskustelu on vähäistä eikä epäilijöitä suvaita. Koko palveluväylähurmos vaikuttaa minun mielestäni uskonnolta, senhän yksi määritelmä on "luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy". Eräs asiantuntija sanoikin, että Viron X-Road saatiin Suomeen seuraavan päättelyketjun seurauksena: 1. Suomessa ei terveystiedot liiku. 2. Virossa liikkuu. 3. Virolla on X-Road. 4. Suomen pitää saada X-Road.

Sen lisäksi, että Suomeen tuodaan väkisin 13 vuotta vanhaa tekniikkaa, myös palveluväylän toiminta-aluetta on tarpeettomasti laajennettu avoimeen dataan ja perustietovarantoihin. Todennäköisesti järki voittaa lopulta (tämäkin on yksi tietohallintojohdon piirissä omaksuttu viisaus) ja palveluväylän johonkin myöhempään versioon tulee nykyaikainen tekniikka ja käytännöllinen soveltamisalue.

Minulla ei myöskään ole mitään sitä vastaan, että palveluväyläpilotit onnistuvat. Terveydenhuoltoon tarvitaan toimiva tietojenvälitys. Mutta hurmoksesta ja tavasta, jolla asiaa on viety eteenpäin en siis tykkää. Niin ja rahantuhlauksesta en tykkää myöskään.

Palveluväylän ympäriltä on alkanut kuulua myös tavoitteista, joiden mukaan jotain näyttävää näytettävää pitää syntyä ennen ensi kevään eduskuntavaaleja. Ongelma on, että jos näyttävää ei saada järkevästi aikaan, sitä tehdään järjettömästi. Silloin näyttävä tulos voi olla yhtä kuin ei-tarpeellinen tulos. Ja taas rahaa tuhlataan.

ICT Leaders Finland ry suunnittelee yleisötilaisuutta tammikuulle 2015 juuri tämän palveluväylä-teeman ympärille. Tarkoitus on päästää ääneen myös skeptikot. Toivottavasti tämä toteutuu.

 

Blogikirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran CxO Mentor Oy:n blogissa 19.9.2014.

 

ILF