ICT Leaders Finland

Liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteistoiminnan hyviä käytäntöjä 3: Suhdetoiminta

Kirjoittajana Reino Myllymäki.

ILFin keskustelutilaisuudessa 24.9.2014 poimitun liiketoiminnan ja tietohallinnon yhteistoiminnan hyviä käytäntöjä käsittelevän paletin toinen osa koostuu suhdetoiminta-asioista:

- IT ja liiketoiminta pitävät toisaan kumppaneina, jolloin saadaan tilaaja-tuottaja-malliin verrattuna etuina luottamusta, avoimuutta ja dialogia
- oikea asenne puolin toisin
- ollaan avoimia ja läpinäkyviä puolin ja toisin
- kommunikointi on kaksisuuntaista ja oikeat keskusteluparit löytyy
- keskusteluyhteys on toimiva ja jatkuva
- yhdessätekemistä on paljon!

Luottamus osapuolten välille ei synny nappia painamalla, käskystä tai itsestään, vaan kokemusten kautta. Siinä suhteessa listaa pitäisi siis lukea lopusta alkuun!

Tietyt lähtökohdat on toki luotava jo IT-johtamismallissa mutta lopulta moni asia on kiinni luottamuksesta, joka siis pohjaa kokemuksiin. Sen vuoksi osapuolten on toimittava niin, että ensin laitetaan oma toiminta kuntoon, ennenkuin ryhdytään pyrkimään kohti syvempää kumppanuussuhdetta.

Kaikissa lanteissa on myös kääntöpuoli. Avoimuudella ja läpinäkyvydellä osapuolet paljastavat itsestään myös herkkiä puolia eikä alusta alkaen voi olla selvää, että tällaisissa tilanteissa kaikki osaavat heti toimia eettisesti oikein. Tarkoitan, että mitä enemmän asioista paljastetaan toiselle puolelle, sitä enemmän tarjotaan asioita, joihin kriittinen sielu voi tarrautua ja alkaa moittimaan toista osapuolta.

Tilaaja-toimittaja-mallista kumppanimalliin siirtyminen ei siis tapahdu heittämällä, vaan askel askeleelta. Etenemistä siivittävät hyvät kokemukset.

 

ILF